stuurbekrachtiging stuurt hard

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Plaats reactie
Andy vH
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2012, 23:49
Roepnaam: Andy
Type wagen: E200
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Diesel
Automaat: Nee

stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Andy vH »

Hallo,
ik heb een aantal maanden geleden mijn W210 facelift gekocht,fantastische wagen..
maar hij heeft één nadeel hij stuurt hard,bij parkeren en indraaien het is niet aangenaam om er zo mee te rijden..
ik heb hem al bij een mercedes garage laten nakijken ze hebben de olie ververst..maar veel is er niet veranderd..
kan dit mijn servopomp zijn die niet 100%werkt of het stuurhuis.
hoe stuurt een W210 facelift?heb met een c classe van 2003 en gereden en dat draait heel soepel..
DeMegens
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 101
Lid geworden op: 27 mar 2012, 13:54
Roepnaam: Willem
Type wagen: E280
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1997
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Locatie: Prov. Noord-Brabant

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door DeMegens »

Wat voor wielen (maten) en banden liggen er onder je auto?
Andy vH
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2012, 23:49
Roepnaam: Andy
Type wagen: E200
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Diesel
Automaat: Nee

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Andy vH »

185 60 r15 michelin winterbanden
Gebruikersavatar
Richard
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 jan 2012, 22:31
Roepnaam: Richard
Type wagen: E430
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Andere wagens/opmerkingen: W639 Vito 111CDI aut.
W114 280E
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Richard »

Toch hoort deze ook vrij soepel rond te draaien. Eventueel stuurpomp inderdaad. Maakt deze ook bijgeluiden?
Aerodynamics are for people who can't build engines
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Rob »

Mag ik weten wat je precies bedoelt met hard sturen.
Bij stationair draaiende motor moet het stuurwiel onder de 6,5Nm rond te draaien zijn. Dit is haalbaar met 1 vinger in het stuur. Alles daarboven duid vaak op stroef lopen van het stuur systeem.
Wat je zou kunnen na kijken:
Op de handrem.
Stationair draaien (niet te laag toerental?) Pomp heeft ong 1000rpm nodig.
Van 0 naar links en van 0 naar rechts en weer terug. Kijk of er geen zware punten in de stuurweg zitten. Mooiste is een gladde ondergrond waar de wielen op staan.
Als je het stuur aan zet net voor je de wielen gaat bewegen zie je het stuurhuis in de montage rubbers drukken(kan van boven). Als dat zo is dan heb je draaipunten die niet lekker werken, die zijn zo te vinden.
Blijft dit mooi in het midden zou je kunnen overwegen de flow te testen van de pomp, maar dit is vervelend thuis te doen. Wel is het meestal zo dat bij slecht werkende pompen bij toeren verhoging de flow/druk zal toenemen en ook de werking verbeterd.
Andere optie is om de speling compensator na te kijken, als hij slecht stuurt of speling heeft op het stuurhuis dan draaien sommige monteurs deze aan om de ruimte uit de tanden te krijgen. Dat kan heel erg makkelijk te hard. Dit is de grote moer aan de achterzijde van het stuurhuis.(ster)

Snelheid afhankelijk bekrachteging? Weet niet of dit op een 200 zit, maar dan zou ook een slecht werkende soleoid kunnen zijn.

vgr rob
Andy vH
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2012, 23:49
Roepnaam: Andy
Type wagen: E200
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Diesel
Automaat: Nee

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Andy vH »

hallo iedereen,

bedankt voor jullie uitleg,maar eindelijk heeft een garagist het probleem gevonden..
bij testen wist hij direct wat het probleem was,het stuur kwam niet goed terug,hij heeft dit probleem in 10minuten kunnen oplossen,het probleem was een moer van het stuurhuis die door een andere garagist te hard was aangespannen.
nu draait hij heel soepel en komt het stuur perfect terug, en dit heeft me maar 15euro gekost..na 9 maanden zoeken en 5 garagisten verder is het eindelijk opgelost...nu kan ik eindelijk genieten van de ritten met mijn W210.. :D
Wesley-Mercedes
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2012, 20:11
Roepnaam: Wesley
Type wagen: E300TD
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Locatie: Lelystad

Re: stuurbekrachtiging stuurt hard

Bericht door Wesley-Mercedes »

Ik heb hier sinds een tijdje ook last van. Als maar zoeken, op andere forums zeiden ze ook al dat het in het stuurgedeelte kan zijn maar ook een rubber.

Iemand hier verder nog ervaring mee?
Plaats reactie