Sub frame rubbers vervangen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Sub frame rubbers vervangen

Bericht door Rob »

Goede dag alle,

Ik ga ergens deze week van mijn achter sub-frame de voorste twee rubbers vervangen. Nu heb ik alles klaar voor het trekken en zetten maar er zijn wat berichten welke elkaar tegen spreken, vooral over de voorbereiding van de nieuwe rubbers. Ik kom zelf uit de scheepvaart en daar verwarm ik rubber to ong 60-70 graden in warm water voordat ze er in worden geperst. Hierbij gebruik ik altijd molykote en persen maar. Nu zat ik laatst te lezen en begreep dat ze er koud in werden geperst zonder smering en verwarmen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja is het normaal voor sub frame rubbers om zonder verwarmen en/of smeren geplaatst te worden.

Heeft iemand naast hierbovenstaande vraag nog tips voor mij over speciale dingen die ik misschien tegen zal komen. (buiten roest :lol: )

Ik hoor het graag.

vgr rob
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: Sub frame rubbers vervangen

Bericht door Rob »

Goede dag allemaal,

Ik heb vanmorgen de geplande reparatie gedaan. Ik weet niet of het gebruikelijk is maar ik zal hier mijn ervaringen delen.

Ten eerste heb ik de brug los gemaakt, allen het punt waar het sub frame rubber zat.
De schokdemper los gemaakt in de kofferbak en het geheel naar beneden geduwd.
Hierna de brug laten zakken tot er ong 4 cm onder de bevestegings nok ruimte was. De ruimte boven de opgevuld met houten blokjes om de brug vast te zetten(had hiervoor een stempel maar was te groot)
Heb de jack onder het gat gezet en met dop 32 (past net door het ronde gat aan de onderkant van het rubber)
Heb de boel goed ingespoten met WD 40 en van onderen er druk op gezet. Het midden opgedrukt naar 40bar(zie foto).

Ik ben toen even een bakje koffie wezen drinken en het rubber nog een keer goed ingespoten met kruip olie. Hierna de druk nog iets opgevoerd tot ik de auto begon op te tillen. Met een schroeven draaier de rand omhoog geholpen en tot de knal kwam waarbij de binnen gedeelte van het rubber er uit kwam(zie foto). Ik had verwacht dat alles mee kwam maar dat viel weer even tegen.

De huls van het oude rubber met kleine beitel naar binnen geslagen en er uit getrokken.

Nieuw rubber 30 min van te voren in water gedaan van 90grd. Nieuwe rubber was 70grd bij plaatsen. Ik heb molycote gebruikt maar gezien de makkelijke plaatsing denk ik zelf dat vazeline totaal geen probleem moet opleveren.
Rubber er tussen, past maar op 1 manier. Dik stalen ring ter grootte van de buiten diameter rubber tussen het rubber en basis gestopt. Pootje onder het subframe gezet en gewicht van de auto er heel rustig er op, zonder de ring gaat het fout. In mijn geval zakte het rubber er twee keer rustig/langzaam er in. Ik heb wel voor het plaatsen de passing na gekeken en weet eigenlijk wel zeker dat het erg moeilijk gaat als hij niet warm is gemaakt.

Heeft mij in totaal 4 uur gekost incl koffie en eten, dit was voor beide kanten. Rijd weer een stuk strakker.

vgr rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MKuyt
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:22
Roepnaam: Michiel
Type wagen: E290TD
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1999
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: Sub frame rubbers vervangen

Bericht door MKuyt »

Ja, lijkt mij een prima werkwijze. Wat was de reden om de rubberste vervangen, wat was je klacht? Ik ben deze vervanging nog niet tegengekomen op internet.

Chiel
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: Sub frame rubbers vervangen

Bericht door Rob »

Goede dag,

Hij was redelijk los in de achterkant, dit kwam zeker boven met spoorvorming in lange bochten. Hierbij voelde ik hem sterk trekken. Vooral bij hogere snelheden/hoog vermogen zakte hij vreemd weg achterin afhankelijk van de bocht. Na een hobbel voelde ik hem sterk door leunen aan 1 zijde, net of de stabilisator stang er onder uit lag.

Ik heb voordat ik deze reparatie ging doen eerst de auto laten uitlijnen. Aangezien hier geen probleem mee waren de schokdempers na gekeken. Ook die waren goed en gelijk werkend.
Veren na gelopen en deze waren met de zelfde kleur codering en in goede staat.
Werking van de differentieel getest op weerstand en werking.
Tja wat ik wel tegen kwam was, rubbers stabilisatie stangen voor, reactie stangen voor, axiaal lagers voor, 1 reactie stang in de achterkant rechts welke niet helemaal in het midden zat. Dit alles vervangen met (Moog onderdelen) maar vond hem in vergelijking met mijn 290TD toch nog te veel trekken. Ben toen naar mijn subframe rubbers gaan kijken, rechts achter vertoonde een klein scheurtje. En de rest staat hier boven.

Na reparatie weer 780 kilometer gereden en echt weer de auto zoals ik hem ken.
Plaats reactie