Een vaak gestelde vraag is "met welk aanhaalmoment moeten de xxx-bouten (of moeren) vastgedraaid worden?".
De bedoeling van dit topic is om de antwoorden op dergelijke vragen te verzamelen.
Weet je een motor/bak type o.i.d die nog niet in de lijst staan, voeg het even toe zodat wij het kunnen verwerken in de lijst.
Weet je aanhaalmomenten die nog niet in de lijst staan, voeg ze dan toe in een antwoord.
Eén van de moderators of ik kan ze dan in dit bericht verwerken, zodat het overzichtelijk blijft.
Ook als je een aanhaalmoment wilt weten dat nog niet in de lijst staat kun je een reactie met je vraag toevoegen.
Als iemand het antwoord daarop geeft kan ook dat in dit overzicht verwerkt worden.
Als dit topic ooit helemaal klaar is kan het opgeschoond en afgesloten worden.
Motor
M103 (260/300)
Bougies: 10-20 Nm
Carterpan - M6: 10 Nm, M8: 21 Nm, M10: 40 Nm, Olieleiding: 10 Nm
Kleppendeksel: 9 Nm
Olieafvoerstop: 25 Nm
M110 (280)
Afvoerstop van de oliekoeler: 35 Nm
Bougies: 25-30 Nm
Carterpan: 11 Nm
Kleppendeksel: 5 Nm
Olieafvoerstop: 40 Nm
M116/M117(380/420/500/560)
Afvoerstop van de oliekoeler: 35 Nm
Bougies: 20-30 Nm
Carterpan - M6: 11 Nm, M8: 25 Nm
Cilinderkop: eerst allemaal met 30 Nm, daarna 60 Nm
Kleppendeksels: 3 Nm
Nokkenaslagers: 50 Nm
Nokkenastandwielen: 100 Nm
Olieafvoerstop - M12: 40 Nm, M26: 50 Nm
M603 (300SDL/350SD/350SDL)
Carterpan - M6: 10 Nm, M8: 25 Nm, M10: 40 Nm
Gloeibougies: 20+2 Nm, kabel: 4 Nm
Kleppendeksel: 10 Nm
Olieafvoerstop - M12: 30 Nm, M14: 25 Nm
M617 (300SD)
Carterpan: 10 Nm
Kleppendeksel: 15 Nm
Olieafvoerstop: 40 Nm
Versnelingsbak
Automaat
Olieafvoerstop: 14 Nm
Oliepan: 8 Nm
Handgeschakeld
Olieafvoerstop: 60 Nm
Olievulstop: 60 Nm
Differentieel
Olieafvoerstop: 50 Nm (tip: draai bij het olie verversen eerst de vulstop los, het is erg vervelend als je er - na het af laten lopen van de oude olie - achter komt dat de vulstop niet los wil)
Olievulstop: 50 Nm
Uitlaat
Lambda sonde: 50-60 Nm
Wielen
Wielbouten: 110 Nm