Bose radio vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!
Onderwerpen in de How-to rubriek kunnen door teamleden afgesloten worden.
Plaats reactie
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Bose radio vervangen

Bericht door MarkW210 »

Zo het is gelukt om de Bose commander 2.0 E te vervangen voor een Chinese double din aftermarket radio.

Tegen welke problemen loop je aan bij het vervangen.

- De Bose radio bestaat uit 3 componenten, de command unit, versterker, cd wisselaar, welke met elkaar zijn verbonden dmv een fiber optic kabel (glasvezel). De fiber optic kabel wordt gebruikt voor de cd wisselaar.
- De Bose speakers zijn 2 Ohm en niet geschikt om zomaar op een radio aan te sluiten.
- De stuurbediening loopt via het computersysteem van de Mercedes de zogenaamde can bus. Niet alle radio's zijn can-bus geschikt. Ze zijn er bijna niet en eigenlijk heb je bijna voor alles een can-bus interface nodig.
- Ook worden er diverse signalen via deze can bus aan de radio doorgegeven zoals het wakker worden of opstarten van de radio.
- Er missen een tweetal draden in de iso aansluiting van de Mercedes. de schakel + en de verlichting (dimmer), omdat de Bose radio deze signalen ook via de can-bus krijgt.
- Je kunt niet zomaar een aftermarket radio aansluiten op de speakerdraden, het uitgangssignaal van de radio is veel te hoog en de bose versterker snapt dit niet. Gevolg vervormd geluid.

Al met al is het toch te doen om de radio te vervangen.

Wat heb je nodig;

-Double din radio.
-Universele installatie bracket, hiervan heb ik alleen het afdekraam gebruikt.

Een aantal artikelen bij Conrad besteld.

- een ISO kabelset mannetje
- een ISO kabelset vrouwtje
- tweetal high low converter, voor nu gebruik ik de HL-406 maar de bester is de Scosche SLC-4, alleen die is op het moment van dit schrijven nog niet binnen.
- vier CINCH connectors (tulip stekkers)
- zakje losse ISO vrouwtjes stekkertjes
- 2 tal gewone auto stekkers
- antenne verloopstekker

Verder heb ik gebruik gemaakt van een soldeerbout en krimpkous

Het is mijn intentie geweest om niet te knippen in de bekabeling van de Mercedes en dat is perfect gelukt.
Als ik de auto weg zou doen kan ik zo de Bose unit terug zetten en is alles origineel.

Hoe te werk gegaan;

Vanuit de radio komt een vrouwtje ISO stekker stekker, vanuit deze stekker gaan we naar de zelf te maken verloopkabel die weer in de aansluiting van de auto gaat.

De draden van de verloopkabel ( A connector) kunnen we één op één aan elkaar solderen maar tussen de speakerdraden (B connector) zet je de high low converter.

Ik zet er ook een ISO schema bij alhoewel dat allemaal standaard is.

Helaas zal de radio nog niet werken omdat op de Mercedes stekker de schakeldraad 12V mist en de draad voor de dimmer.

Dit is op te lossen door deze van de sigaretten aansteker af te tappen. Ik heb hiervoor twee dezelfde draad kleuren gebruikt als voor in de ISO stekker, rood voor 12v schakel en orange voor de dimmer draad.

Monteer aan het einde van de draden de losse vrouwtjes ISO stekkertjes en steek deze op de goede plek in de ISO connector van de auto. De Mercedes ISO stekker heeft nu alle juiste aansluitingen.

Wat wel even een klusje is geweest is het maken van twee oortjes voor de radio.
Het uitmeten de hoogte en de diepte is niet makkelijk.


Wat nog te doen;
- GPS antenne plaatsen
- Stuurbediening activeren, dit volgt nog want ik heb hiervoor nog geen spullen besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stefan1990
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mei 2014, 00:46
Roepnaam: Stefan
Type wagen: E270CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Andere wagens/opmerkingen: W202 C43AMG 1998

Re: Bose radio vervangen

Bericht door Stefan1990 »

Ik heb dat toen ook gedaan zei het met een pioneer radio.
Een nieuwe draad getrokken van de zekeringkast.
Plaats reactie