Pagina 1 van 1
Automaat V8
Geplaatst: 29 aug 2013, 22:56
door Plorie
Nu ik eindelijk serieus voor een W210 ga shoppen (S210 beter gezegd), heb ik een vraag over de levensduur van de automaten. Van mijn BMW-tijd weet ik dat die bakken van de 6-cilinders zelden kapot gingen (of ver over de 3 ton). Die van de V8 waren rond de 3 ton vaak wel aan de beurt en die van de V12 nog stukken eerder.
Kan er over de automaten van de W210 ook zo'n patroon te herkennen zijn? Ik heb voorkeur voor de E430 en ben niet bang voor hogere km. standen, maar niet altijd is de onderhoudshistorie aanwezig. Op zich geen probleem, maar als je er vanuit kunt gaan dat de V8 geen 3 ton doet met een bak dan is de aanname dat hij al gereviseerd is wel te doen.
Wat zijn jullie ervaringen?
Re: Automaat V8
Geplaatst: 31 aug 2013, 14:09
door Plorie
Niet allemaal tegelijk graag...
Re: Automaat V8
Geplaatst: 31 aug 2013, 19:28
door WillyD
het is natuurlijk wel goed om de olie te verversen en een nieuwe filter te plaatsen
volgens mijn broer is de levensduur van een automaat meer dan 500000km als je de olie om de 150000km vervangt
hijzelf rijd wel met bmw met bijna 400000km op de teller zonder problemen
grtz willy
Re: Automaat V8
Geplaatst: 02 sep 2013, 18:06
door CorE430
Ik heb een 430 met 365834 op de teller met de originele bak er onder en nog alles origineel. Dus t kan wel als je zuinig bent.
Re: Automaat V8
Geplaatst: 02 sep 2013, 20:48
door Plorie
Juist, het kan dus wel. Ik gok dankzij regelmatig olie verversen.
Re: Automaat V8
Geplaatst: 02 sep 2013, 21:53
door WillyD
je moet wel de juiste olie gebruiken en die kost wel veel geld ongv 120€
grtz
willy
Re: Automaat V8
Geplaatst: 02 sep 2013, 23:15
door Plorie
Dat valt toch ook wel mee, er zal wel een liter of 8 minstens in gaan.
Ik ben een paar jaar geleden voor een servicebeurt naar ZF in Dortmund geweest, brein werd ook uit elkaar gehaald en alle slijtagedelen (kunststof balletjes etc.) werden vervangen. Incl. diff olie verversen was ik €385 kwijt.
Re: Automaat V8
Geplaatst: 03 sep 2013, 08:14
door CorE430
Idd de juiste en dure olie gebruiken. In dit geval toch de goedkoopste oplossing. Nieuwe bak is duurder. ...
Re: Automaat V8
Geplaatst: 04 sep 2013, 20:32
door DeMegens
Enige punt waar je goed op moet letten bij de automaten van de 210 zijn de stekker en de computer.
De bank zelf is (bij regulier onderhoud) nagenoeg onverslijtbaar. Wel wil het zo zijn dat de rubbers het na verloop van tijd nogal eens laten afweten, en door de opbouw van druk word de olie dan door de kabelboom er uit geperst. Hierdoor raakt je oliepeil onder het minimum, en dat kan er toe leiden dat je bak niet meer schakelt zoals het hoort, of dat er schade ontstaat.
Er zijn op internet meerdere gevallen van te vinden, en dit komt allemaal voort uit het feit dat hier nooit iets aan gedaan is. Heb je een automaat die tegen de 200.000 of 250.000 aan loopt, en dit is nog nooit vervangen, bestaat de kans dat het een keer gaat gebeuren. Ik zeg hier duidelijk dat de kans bestaat, er zijn er ook waarbij het niet gebeurt.
Sommigen laten de bak wel eens spoelen, en zeggen dat hij daarna soepeler schakelt, hier kan ik zelf helaas niks over zeggen, want daar heb ik geen ervaring mee. Wel zijn er bedrijven die bij spoeling van de automaat automatisch ook de stekker verwisselen voor een nieuw exemplaar. (Zoek maar eens naar recensies over mr. Vierke, die eerst in Bottrop zat).
Over het algemeen is het sowieso goed om bij twijfel de bak een keer door te laten spoelen en een nieuw stekkertje te laten monteren. Kosten wegen bij lange na niet op tegen schade aan de automaat.
Re: Automaat V8
Geplaatst: 04 sep 2013, 22:29
door Plorie
Bedankt dat je er op wijst, zo'n verslag ben ik inderdaad wel eens tegengekomen. Mocht ik er een aanschaffen dan staat dat zeker op de planning. Die planning is trouwens ook om er zaterdag naar eentje te gaan kijken, dus wordt vervolgd
Re: Automaat V8
Geplaatst: 04 sep 2013, 22:56
door ChrisElderhorst
Ik heb een V8 automaat met 250.000 op de teller. Wel zojuist de olie ververst.
Volgens mij blijft een V8 eindeloos rijden ...
Re: Automaat V8
Geplaatst: 05 sep 2013, 14:26
door DeMegens
chriselderhorst schreef:Ik heb een V8 automaat met 250.000 op de teller. Wel zojuist de olie ververst.
Volgens mij blijft een V8 eindeloos rijden ...
Alles valt of staat met het onderhoud aan de auto. Over het algemeen hoor je weinig problemen met de V8's, maar als er nooit naar omgekeken wordt en flink mee wordt getrapt, krijg je alles kapot.
@Plorie: kijk of er ook iets van onderhoudshistorie van de auto bekend is, dan weet je ook een beetje waar je aan toe bent.
Re: Automaat V8
Geplaatst: 05 sep 2013, 15:00
door Plorie
Die is er niet, vandaar mijn vraag. Maar ik kan hem uitgebreid checken, ook op de brug. Ik zal in elk geval letten op de automaat (zweten/lekkage, stekker), bovenste bevestiging van de veerpoten voor, voorste subframe (zonder bodemplaat) en verdere staat van constructieve ondersteldelen.
Als dat meevalt dan een uitgebreide proefrit. Ik sleutel zelf veel, maar (nog) niet aan Mercedes. Maar het moet best goed komen, als ik er geen goed gevoel bij heb gaat het sowieso niet door. Meestal koop ik met m'n verstand, 'verliefd' op een auto ben ik niet bij aankoop
Re: Automaat V8
Geplaatst: 05 sep 2013, 17:04
door SjaakE420
Heej Peter
,ga je ook Mercedes rijden
kwam jou ook altijd tegen op de meets
sindskort rij ik ook een 420,ik moet zeggen met plezier
Re: Automaat V8
Geplaatst: 05 sep 2013, 17:26
door Plorie
Haha da's een tijd geleden, e32 750 en daarna een 540 e39 toch?
Re: Automaat V8
Geplaatst: 05 sep 2013, 19:45
door SjaakE420
Dat klopt idd haha, hou van big Blocks hahaha
Re: Automaat V8
Geplaatst: 07 sep 2013, 15:50
door Plorie
Vandaag voor een E430 Avantgarde Combi wezen kijken, helemaal geinspecteerd en had wel een lijstje met aandachtspunten. Op zich niet erg, we zijn er met de prijs uitgekomen dus dinsdag wordt het de mijne!
Ik had me op het ergste voorbereid qua roest, maar helemaal NIETS. Niet aan de deuren, subframes of wat dan ook. De bovenste veerschotels zijn ook volledig clean, evenals het subframe voor. Die laatste zat wat onder de olie door lekkende kleppendekselpakkingen, en dat is dan weer een voordeel... goed geconserveerd zo
Remschijven voor zijn minimaal
Kleppendekselpakkingen aan vervanging toe
Uitlaatsteun tpv de achterbank ontbreekt
Parkeersensoren gaan in storing, even uitlezen welke sensoren kapot zijn
Keerring van het differentieel lekt
Motorsteun lijkt slecht, in D bij stilstand wat trillingen
Gasveren achterklep aan vervanging toe
Velgen slecht hersteld
Kortom: leuk nieuw projectje
Als verrassing blijkt er een Webasto standkachel en een trekhaak (kogel mist) gemonteerd te zijn.
IMG_3849.JPG
IMG_3846.JPG
IMG_3839.JPG
IMG_3816.PNG
IMG_3820.PNG
Re: Automaat V8
Geplaatst: 07 sep 2013, 18:57
door CorE430
Mooi karretje hoor hoppa weer een V8 erbij.