verschil in stuur druk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Na weer heel wat onbezorgde kilometers met mijn auto heb ik een heel vreemd en ongewenst verschijnsel in mijn stuur systeem :(

Ik rij erg veel in Belgie door de havengebieden naar de schepen toe, hierbij kom ik regelmatig over de meest slechte wegen denkbaar. Heb hierdoor recent nog nieuwe veren moeten steken en ook mijn schokdempers zijn minder aan het worden. Maar dat is het probleem niet.

Ik heb nu een verschil van tegendruk in het stuur tot ong 15grd draaihoek vanuit middenstand naar links. Als ik stil sta en het stuur zachtjes beweeg terwijl ik naar mijn wiel kijk zie ik die met de kleinste beweging mee gaan. Maar als ik ga rijden komt het stuur steeds schever te staan tot hij gevoelsmatig de volle tegendruk geeft. Ik weet dat hij eerst druk opbouwt en na een kleine hoek pas de volle druk uitstuurt voor de stuurhulp, was iets waar ik direct aan dacht seal versleten en spoelen over de plunjer. Maar naar mijn weten is de as doorgezet zonder een onderbreking naar de stuur heugel. Dus eigenlijk zou het stuur niet scheef kunnen vallen bij het rijden. Als hij zo scheef staat (doet hij naar links) en ik moet naar rechts heb ik een stukje vrije slag voor hij de druk opbouwt naar de rechter stuur actie.

Ik dacht ook aan ruimte op de axiaal kogel. Maar geen speling.
Rubbers stuurhuis, niks te vinden
uitlijnen, heeft 3 keer op de brug gestaan achter elkaar. Elke keer alles na kijken en uit lijnen.

Dus nu blijft er volgens mij maar 1 ding over. Stuurhuis. Heeft iemand deze klachten eerder gehoord? Mee gemaakt?

Heeft iemand misschien een tekening van deze unit (snelheid afhankelijk). Ik zit eigenlijk te denken aan een gebroken bodemveer onder de horizontale overbrenging naar de tand heugel. Dan zou het tand wiel (welke volgens mij scherp gesneden is) iets over de splein kunnen glijden en zo een speling veroorzaken. Maar ja dat zou ik een logisch ontwerp vinden en zoek daarom ook naar een tekening. Op de gok er uit halen om even te kijken is ook zo wat.

Wel weer een lichtpuntje :idea: , we hebben deze week onze meeting waar ook nog eens een brug beschikbaar is wellicht ziet iemand dan wat de monteur en ik gemist hebben. :)

Een idee, advies ik hoor het graag

vgr rob
DeMegens
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 101
Lid geworden op: 27 mar 2012, 13:54
Roepnaam: Willem
Type wagen: E280
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1997
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Locatie: Prov. Noord-Brabant

Re: verschil in stuur druk

Bericht door DeMegens »

Ik heb helaas geen verstand van het stuurhuis en de stuurbekrachtiging, maar dit is inderdaad een leuk geval om van het weekend eens goed te bekijken bij de meeting, kunnen we allemaal nog wat van opsteken!

Verder wens ik je nog succes met de reparatie.
Petie300TD
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 dec 2012, 14:25
Roepnaam: Peter
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: G55 amg

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Petie300TD »

dat ligt aan de aluminium bus die om de as zit richting stuur waarook de olie slangen op zitten gemonteerd

deze heb ik meermaals eraf gehaald ivm lekkage naar buiten

nu heb ik ook dit probleem dat hij naar links iets zwaarder stuurt als naar rechts

meestal doet hij dat als je remt dus je pomp geeft minder druk

volgens mij heb je dan een inwendige lekkage

ik heb een eigen oplossing moeten maken voor de oliekeering naar buiten naar de stuuras

mooeilijk geval iig

succes

peter
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Bedankt voor de reactie, Ik zal denk ik maar eens een unit kopen en een revisie set kopen om de boel te overhalen. Dan wordt uitruilen een stuk makkelijker.

Lekken over de seal, als hij lekt over de as afdichting zijn daar hele makkelijke setjes voor. Speed sleave, ideaal voor ingelopen assen ed. Niet duur en erg makkelijk te zetten.

Nogmaals bedankt voor de reactie.

vg rob
Wesley-Mercedes
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2012, 20:11
Roepnaam: Wesley
Type wagen: E300TD
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Locatie: Lelystad

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Wesley-Mercedes »

Mijn stuurinrichting heeft ook een apart probleem.

sta ik stil. en start ik de motor. vervolgens stuur ik rechtsom en gaat dat heeeeel zwaar :S Draai ik door te de aanslag dan hoor je niks en draai je terug is alles weer normaal.

Heeft dat hier ook mee te maken?
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Dat probleem ken ik niet, bij mij is echt speling. Ga in ieder geval deze week onderhoud plegen hieraan, zoals het er nu voor staat komt er een andere overhaalde unit in. Moet ik nog wel even snel doen.

Maar dat zwaar sturen moet ik dat zien als sturen zonder motor aan of gaat het wel lichter?

vgr rob
Wesley-Mercedes
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2012, 20:11
Roepnaam: Wesley
Type wagen: E300TD
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Locatie: Lelystad

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Wesley-Mercedes »

Rob schreef:Onnodige quote op laatste bericht. (gebruik gewoon de PlaatsReactie knop)
Mwha normaal stuurt de auto als je stil staat licht en als je rijd ook. nu lijkt er iets knel te zitten waardoor hij iets zwaarder draait. dit is nooit eerder zo geweest. ik dacht eerst dat het aan de stuurkogel lag of aan een rubber dat knel zit.

het is zo als hij zwaar draait dat en als je dan rechtsom draait. dan gaat het zwaar. en in ene schiet hij los ( om zo maar te zeggen) maar daarna stuurt ie weer soepel.
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Ik zal aan je probleem denken als ik de mijne demonteer. Misschien zie ik iets wat de oorzaak kan zijn.

Korte vraag, ik neem aan dat het ook gebeurt als de temp boven nul is? maw geen bevroren water in de olie.

vgr rob
Wesley-Mercedes
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2012, 20:11
Roepnaam: Wesley
Type wagen: E300TD
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja
Locatie: Lelystad

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Wesley-Mercedes »

Rob schreef:Ik zal aan je probleem denken als ik de mijne demonteer. Misschien zie ik iets wat de oorzaak kan zijn.

Korte vraag, ik neem aan dat het ook gebeurt als de temp boven nul is? maw geen bevroren water in de olie.

vgr rob


Is zeker al 3 a 4 maanden zo. Koud of warm weer maakt niet uit :( helaas.
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Na veel zoeken en nalopen en afstellen (ze waren ze er van overtuigd dat het niet aan de stuurinrichting lag) er achter gekomen. De tand heugel is versleten. Glij stuk waar je ook de speling op afstelt is ingesleten in de as, hierdoor zakt de as naar achter waardoor er een speling ontstaat op de tandwiel overbrenging en tand heugel. Dit geeft ruimte op de heugel en zakt het stuur weg door de speling. Is jammer genoeg niet op te lossen door de moer aan te draaien want dan loopt hij vast met stuuruitslag.

Nu gaat er een nieuwe er in, wil dit samen doen met een beurt. Ben weer door de kilometers heen en heb een doos vol onderdelen die er weer onder moeten. Dit keer weer diep in de buidel met nieuwe schokdempers, schijven, blokken, remleidingen en wiellagers. Zit wel eens te denken waarom koop ik niet een nieuwe auto maar ja dan is de lol er zo af.
Ralf T
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 okt 2012, 20:47
Type wagen: N.n.b.
T-Modell: Nee
Bouwjaar: N.n.b.
Brandstof: N.n.b.
Automaat: Nee

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Ralf T »

Da's minder :-(

Als je de mogelijkheden hebt, dan zou ik zeker een nieuwe E bestellen. Ben afgelopen zaterdag bij de introductie van de nieuwe CLA- en E-Klasse geweest (bij Mercedes-Benz Nederland) en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de gefacelifte E-Klasse. De CLA is ook prachtig, overigens. Wel klein!
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Ach minder, ik rij de kilometers ook dus hij heeft onderhoud nodig. Mijn doel is eigenlijk 500K op de teller en dan ???. Met 1000 per week schiet dat lekker op. Wel overweeg ik om deze zomer mijn startmotor en dynamo te overhalen, snaar met alle rollen ed nieuwe lager steken, kop te reviseren, nieuwe injectoren te steken, de lucht koeler schoon te maken en turbo te overhalen. Dan denk ik dat hij lachend naar de 1/2 Mil gaat lopen. Klinkt heel erg maar ik doe alles zelf dus kosten vallen reuze mee.

De nieuwe CLA vind ik eigenlijk niet zo mooi, zelfde als de nieuwe CL die zegt mij ook niks. De S daar in tegen wauw wat een wagen, de e station vind ik ook erg mooi maar wel een schuifdakje in de volgende. :)
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Het onderhoud is weer gedaan, schokdempers, nieuwe schijven, wiel lagers, filters en olie. Tjonge wat waren die vies. Het luchtfilter was compleet dicht door lijkt wel een nestje van takken en andere troep.

Hij rijd merkbaar beter door het nieuwe luchtfilter, en wauw die monroe maakt wel goede dempers zeg. Dat rijd zalig, hij glijd over de weg. Hiernaast de achterbanden nog vervangen voor nieuwe en we kunnen weer naar de volgende beurt.

Stuurhuis, heb besloten om die extern te laten doen en door een ander bedrijf dan mijn eerste optie. Is wel een heel gedoe zonder brug om het zelf te doen en tijd heb ik eigenlijk momenteel niet door mijn werk. Heb een prijs aanvraag gedaan voor een nieuwe en een gereviseerde. Zit momenteel sterk aan een nieuwe te denken aangezien de prijs van een revisie stuurhuis bijna 600 euro is.

W210 never ending story.
Ralf T
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 okt 2012, 20:47
Type wagen: N.n.b.
T-Modell: Nee
Bouwjaar: N.n.b.
Brandstof: N.n.b.
Automaat: Nee

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Ralf T »

Tja, je blijft bezig met zo'n W210 :( Succes ermee!
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Hehe ik heb een stuurhuis uit een sloper met 134K op de teller. Ben echt benieuwd hoe hij gaat sturen na vervangen. Na veel wikken en wegen toch besloten om het zelf te doen, gaat volgend weekend gebeuren.

gr rob
Ralf T
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 okt 2012, 20:47
Type wagen: N.n.b.
T-Modell: Nee
Bouwjaar: N.n.b.
Brandstof: N.n.b.
Automaat: Nee

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Ralf T »

Klinkt als een aardig klusje. Succes ermee, Rob!
Gebruikersavatar
Rob
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2012, 00:09
Roepnaam: Rob
Type wagen: E320CDI
T-Modell: Nee
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Automaat: Ja

Re: verschil in stuur druk

Bericht door Rob »

Na heel wat sleutelwerk en uitlijnen is er toch een nieuw stuurhuis in gekomen. Met wederom een grote beurt waarbij een paar injectoren moesten is alles weer in orde. Veel delen weer vervangen rollen, lagers ect.

Kop heb ik laten zitten, even endoscoop er in tijdens de injector wissel.

Probleem van de stuurmachine was de tand heugel uitgesleten op drukstuk en stang iets krom, resultaat stroever naar links en speling in middenstand.
Plaats reactie