Schokbrekers achter voor T model

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Schokbrekers achter voor T model

Bericht door MarkW210 »

Hallo allemaal,

Mijn achter schokbrekers komen er aan.
Nu hoorde ik wilde verhalen van, moeilijk aan te komen en duur.
Zo maar 800 euro.

Maar als ik even op internet kijk zie ik ze vanaf 193,- per stuk.
Ze zijn allemaal van het merk SACHS.

Nu de volgende vraag;

- Zijn deze schokbrekers betrouwbaar ?
- welke zitter er origineel van Mercedes onder ?

Bedankt alvast
RD500sec
Beheerder
Beheerder
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2017, 20:21
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
T-Modell: Nee
Bouwjaar: Ouder
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door RD500sec »

Vaak zijn het niet de schokdempers, maar de veerbollen.
Mercedes gebruikt Sachs en Bilstein af fabriek, al weet ik niet of bilstein ook voor het T model de dempers levert.

Waarom denk je dat de dempers op zijn?
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door MarkW210 »

[quote="RD500sec"][/quote]

Je heb helemaal gelijk, na wat leesvoer op internet te hebben verslonden snap ik een beetje hoe het systeem werkt.

Ik heb 4 nieuwe banden laten plaatsen bij een garage bedrijf, wat overig keurig is gedaan, balanceren gelijk uitgelijnd allemaal prima, toen auto werd terug gebracht was de opmerking vindt je niet dat de achterkant te veel deint ?
Dat wordt een dure reparatie etc etc.

Wat ik zelf vindt is dat de auto inderdaad wel na schud als ik bij ons de wijk schuin de inrit in rij. De auto gooit zich zelf heen en weer als een boot dwars op de golven. Maar ook dat de auto achter hard veert op de korte onevenheden of bij hogere snelheid. Het is nou niet alsof je op een wolkje rijdt.

Ik heb gelezen dat schokbrekers (het zijn eigenlijk geen schokbrekers) wel heel lang mee gaan en als ze kapot gaan lek zijn. Lekkage heb ik niet en de auto zit op 130.000 Km

Morgen even in het reservoir van de niveauregeling kijken, maar zoals ik inmiddels heb begrepen de boosdoeners de veerbollen zijn.

Wordt vervolgt en bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 29 nov 2018, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte op de forums niet quoten met een er direct bovenstaand bericht!!
RD500sec
Beheerder
Beheerder
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2017, 20:21
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
T-Modell: Nee
Bouwjaar: Ouder
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door RD500sec »

Kijk eens bij TE-taxiteile.de of ATPautoteile.de voor de veerbollen, daar worden ze vaak scherp geprijst aangeboden.

En inderdaad, schokbrekers is niet de juiste benaming, maar de meeste mensen snappen dan wel welke dingen je bedoelt :D
Maar zo is je versnellingsbak ook geen versnellingsbak....
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door MarkW210 »

Met dank aan een ieder voor de reactie,

Bij deze nog even vertellen hoe is afgelopen en een verslagje hoe ik te werk ben gegaan.
Op internet genoeg informatie te vinden hoe het hydraulisch-systeem werkt en na enige studie aan de slag gegaan :

- de veerbollen besteld via internet en zijn op diverse site goed te krijgen
- 2 flesen hydroliek olie ( let op wel, gebruik voor de stuurbekrachtiging), is achteraf gezien een beetje te veel maar beter safe dan sorry.

- nodig gereedschap :

steeksleutel 17 en 11 voor de leidingen
dop 10 voor de 3 moertjes

- Zet de auto achter op bokken zodat de druk van de veerpoten af is.
- De wielen hoeven niet van de auto, je kan er zo bij.
- Los de kleine hydroliek leiding, ik heb er een bak kattegrid onder gezet want er komt wat olie uit.
- Los de grote hydroliek leiding
- 3 moertjes lossen
- De bol uitnemen, links achter is wat lastiger die moet je een beetje tussen de uitlaat door kantelen.

- De nieuwe er weer in omgekeerde volgorde terug zetten.

- auto laten weer op de bandjes zetten
- starten en even met twee of drie man achter in gaan zitten, zodat het systeem gaat rond pompen en zo ontlucht.
- als de auto ophoog is gekomen, heb je waarschijnlijk een melding in het dashboard dat het hydroliek niveau te laag is. Auto uit zetten en vloeistof bij vullen.

Resultaat, de auto rijdt weer op wolken :lol:

Op de foto's is duidelijk te defecte en de nog werkende veerbol te zien.
Steek en bv een rietje van in dit geval een WD40 spuitbus in het midden van de veerbol als het rietje tot de bodem komt is het membraan van de veerbol defect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alexander

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door Alexander »

Dat ziet er goed uit Mark, en bedankt voor je uitleg.
Anderen hebben daar iets aan, top :handgestures-thumbup:
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door MarkW210 »

Bram Jansen schreef:Dat ziet er goed uit Mark, en bedankt voor je uitleg.
Anderen hebben daar iets aan, top :handgestures-thumbup:
Dat is toch de bedoeling van een forum :D
Misschien kun je deze topic verplaatsen naar techniek.

Groet Mark
MarkW210
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2016, 19:38
Roepnaam: Mark
Type wagen: E200 Kompressor
T-Modell: Ja
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Benzine
Automaat: Ja
Uitvoering: Avantgarde
Andere wagens/opmerkingen: W123 300 DT USA

Re: Schokbrekers achter voor T model

Bericht door MarkW210 »

ai ai ai,

De hele week gereden en nooit meer het niveau gecontroleerd, vandaag op naar Hongarije en zwaar beladen.
300 Km in Duitsland en ja hoor een melding visit the workshop.

Doe ik de klep open reservoir bijna leeg, dat is schrikken er toch niets lek ?
Onder de auto gelegen niets te zien.

Auto veert goed, dus ik hou het er maar op dat het systeem niet volledig was ontlucht en daardoor niet voldoende was bijgevuld.
Met de zware belading wordt er toch wat extra olie in de regelaars gepompt gevolg niveau te laag.

Nu ben ik een typ die niet zonder doppen set o.d. op stap ga, had ik één bus van die olie in de koffer gedaan.

De fles ging er helemaal in, verder geen problemen meer ondervonden.
Veilig en wel in Hongarije aangekomen.
Plaats reactie