Ik rij erg veel in Belgie door de havengebieden naar de schepen toe, hierbij kom ik regelmatig over de meest slechte wegen denkbaar. Heb hierdoor recent nog nieuwe veren moeten steken en ook mijn schokdempers zijn minder aan het worden. Maar dat is het probleem niet.
Ik heb nu een verschil van tegendruk in het stuur tot ong 15grd draaihoek vanuit middenstand naar links. Als ik stil sta en het stuur zachtjes beweeg terwijl ik naar mijn wiel kijk zie ik die met de kleinste beweging mee gaan. Maar als ik ga rijden komt het stuur steeds schever te staan tot hij gevoelsmatig de volle tegendruk geeft. Ik weet dat hij eerst druk opbouwt en na een kleine hoek pas de volle druk uitstuurt voor de stuurhulp, was iets waar ik direct aan dacht seal versleten en spoelen over de plunjer. Maar naar mijn weten is de as doorgezet zonder een onderbreking naar de stuur heugel. Dus eigenlijk zou het stuur niet scheef kunnen vallen bij het rijden. Als hij zo scheef staat (doet hij naar links) en ik moet naar rechts heb ik een stukje vrije slag voor hij de druk opbouwt naar de rechter stuur actie.
Ik dacht ook aan ruimte op de axiaal kogel. Maar geen speling.
Rubbers stuurhuis, niks te vinden
uitlijnen, heeft 3 keer op de brug gestaan achter elkaar. Elke keer alles na kijken en uit lijnen.
Dus nu blijft er volgens mij maar 1 ding over. Stuurhuis. Heeft iemand deze klachten eerder gehoord? Mee gemaakt?
Heeft iemand misschien een tekening van deze unit (snelheid afhankelijk). Ik zit eigenlijk te denken aan een gebroken bodemveer onder de horizontale overbrenging naar de tand heugel. Dan zou het tand wiel (welke volgens mij scherp gesneden is) iets over de splein kunnen glijden en zo een speling veroorzaken. Maar ja dat zou ik een logisch ontwerp vinden en zoek daarom ook naar een tekening. Op de gok er uit halen om even te kijken is ook zo wat.
Wel weer een lichtpuntje

Een idee, advies ik hoor het graag
vgr rob