Ralf T: E200CDI Classic 2001
Geplaatst: 17 feb 2014, 00:29
Het is weer tijd voor een nieuw logboek, want vorig jaar mei heb ik mijn vorige W210, een E300TD verkocht. Ik wilde mijn andere Benz, een W123 200D als dagelijks vervoer gaan inzetten, maar ik miste al snel het comfort van de W210. Daarom ben ik toch weer op zoek gegaan naar een goede W210 en kwam vorig jaar september dus deze E 200 CDI tegen bij een Mercedes-Benz specialist in Balkbrug.
De auto is afkomstig van de eerste eigenaar die hem op een W211 heeft ingeruild. Hij heeft in 13 jaar 425.000 km met de CDI gereden. De auto is echt zeer goed onderhouden en, ook niet onbelangrijk, heeft vrijwel geen roest. Het is een Classic, maar de auto zit desondanks erg goed in de opties. Zo heeft 'ie o.a. een automatische airco, navigatie (Audio 30 APS) en parkeersensoren. De auto is helaas niet uitgerust met een automaat, maar met een handgeschakelde 6-bak. Ideaal voor het verbruik, want zuinig is 'ie zeker.
Inmiddels staat de teller op ruim 437.000 km. De afgelopen maanden heb ik het nodige aan de auto gedaan en laten doen:
- 2 Ozonbehandelingen laten uitvoeren
- Door corrosie aangetaste W210 Avantgarde velgen laten vervangen door vrijwel nieuwe W211 Avantgarde velgen
- Interieur professioneel laten reinigen
- Koolstoffilters vervangen
- Olieafscheider laten vervangen i.v.m. lekkage
- Ruitenwisser voor vervangen
- Waterpomp laten vervangen i.v.m. lekkage
De auto heeft helaas geen Xenon verlichting, maar omdat ik allergisch ben voor dat gelige licht heb ik het dimlicht vervanging door GP Thunder Xenon Look 8500k en de stadslichten voorzien van LED's met een kleurtemperatuur van 6000k.
De auto bevalt erg goed. Hij is natuurlijk wel wat trager dan de E300TD, maar je haalt er zonder moeite 1 op 17 mee en dat is toch ook wel prettig. Ook ziet 'ie er als facelift een stuk moderner uit en zijn de gebruikte materialen in het interieur een stuk hoogwaardiger dan die van voor het modeljaar 2000. Maar er is ook wel een nadeel: de stuurbekrachtiging van de facelift modellen is een stuk minder licht dan die van de pre-facelift. Beter gezegd: hij stuurt gewoon zwaar. Verder hoort er eigenlijk een automaat in een E (vind ik). De handgeschakelde 6-bak is beter dan de handgeschakelde exemplaren in z'n voorgangers, maar een echte topper is het zeker niet. Hij voldoet en de 6de versnelling zorgt ervoor de je op de snelweg met lage toeren rijdt (2150 tpm bij 120 km/u en zo'n 2500 tpm bij 140 km/u). De topsnelheid van 199 km/u is relatief hoog voor zo'n zware auto i.c.m. de 115 pk sterke 2,1 liter basisdiesel en haal je alleen in z'n (erg lange) 5, maar voor je daar op zit... De acceleratie is redelijk met een 0 tot 100 tijd van 12,5 seconden.
Het is gewoon een erg comfortabel vervoermiddel. Ideaal als je veel op de weg zit. Of zat, want sinds december zit ik helaas werkeloos thuis. Het is nu dus een erg dure auto geworden, maar ik ga er maar van uit dat ik 'm snel weer in kan zetten waar 'ie voor bedoeld is: kilometers vreten.
De auto is afkomstig van de eerste eigenaar die hem op een W211 heeft ingeruild. Hij heeft in 13 jaar 425.000 km met de CDI gereden. De auto is echt zeer goed onderhouden en, ook niet onbelangrijk, heeft vrijwel geen roest. Het is een Classic, maar de auto zit desondanks erg goed in de opties. Zo heeft 'ie o.a. een automatische airco, navigatie (Audio 30 APS) en parkeersensoren. De auto is helaas niet uitgerust met een automaat, maar met een handgeschakelde 6-bak. Ideaal voor het verbruik, want zuinig is 'ie zeker.
Inmiddels staat de teller op ruim 437.000 km. De afgelopen maanden heb ik het nodige aan de auto gedaan en laten doen:
- 2 Ozonbehandelingen laten uitvoeren
- Door corrosie aangetaste W210 Avantgarde velgen laten vervangen door vrijwel nieuwe W211 Avantgarde velgen
- Interieur professioneel laten reinigen
- Koolstoffilters vervangen
- Olieafscheider laten vervangen i.v.m. lekkage
- Ruitenwisser voor vervangen
- Waterpomp laten vervangen i.v.m. lekkage
De auto heeft helaas geen Xenon verlichting, maar omdat ik allergisch ben voor dat gelige licht heb ik het dimlicht vervanging door GP Thunder Xenon Look 8500k en de stadslichten voorzien van LED's met een kleurtemperatuur van 6000k.
De auto bevalt erg goed. Hij is natuurlijk wel wat trager dan de E300TD, maar je haalt er zonder moeite 1 op 17 mee en dat is toch ook wel prettig. Ook ziet 'ie er als facelift een stuk moderner uit en zijn de gebruikte materialen in het interieur een stuk hoogwaardiger dan die van voor het modeljaar 2000. Maar er is ook wel een nadeel: de stuurbekrachtiging van de facelift modellen is een stuk minder licht dan die van de pre-facelift. Beter gezegd: hij stuurt gewoon zwaar. Verder hoort er eigenlijk een automaat in een E (vind ik). De handgeschakelde 6-bak is beter dan de handgeschakelde exemplaren in z'n voorgangers, maar een echte topper is het zeker niet. Hij voldoet en de 6de versnelling zorgt ervoor de je op de snelweg met lage toeren rijdt (2150 tpm bij 120 km/u en zo'n 2500 tpm bij 140 km/u). De topsnelheid van 199 km/u is relatief hoog voor zo'n zware auto i.c.m. de 115 pk sterke 2,1 liter basisdiesel en haal je alleen in z'n (erg lange) 5, maar voor je daar op zit... De acceleratie is redelijk met een 0 tot 100 tijd van 12,5 seconden.
Het is gewoon een erg comfortabel vervoermiddel. Ideaal als je veel op de weg zit. Of zat, want sinds december zit ik helaas werkeloos thuis. Het is nu dus een erg dure auto geworden, maar ik ga er maar van uit dat ik 'm snel weer in kan zetten waar 'ie voor bedoeld is: kilometers vreten.