Pagina 1 van 4
Ralf T: E300 Turbodiesel Avantgarde 1998
Geplaatst: 11 jan 2013, 23:33
door Ralf T
Mijn onlangs aangekochte E300TD uit 1998 is bij de dealer langsgeweest voor de volgende zaken:
- Rem linksachter blijft regelmatig hangen als de remmen warm zijn
- Aanjager van kachel gaat vaak aan en uit
- Sigarettenaansteker werkt niet meer (zekering klapt er telkens uit)
- SRS airbaglampje brandt
Bovenstaande is nu gelukkig grotendeels opgelost. Er zit nieuwe remvloeistof in (niet gedacht dat dat zo'n verschil kon maken), er zit een nieuwe schakelweerstand in voor de kachel (op eigen verantwoordelijkheid, want de dealer moet er standaard ook een nieuwe kachelmotor inzetten) en er zit een nieuwe sigarettenaansteker in (maakte sluiting met de ingebouwde carkit). Alleen gaf het airbagsysteem foutmeldingen op de passagiersairbag en de gordelsloten, dus dat SRS airbaglampje heb ik maar gelaten voor wat het is.
Het is nu gelukkig weer lekker warm in het interieur en dat vond ik het belangrijkste. De dealer heeft nog even naar de technische staat van de auto gekeken en er blijkt toch wel wat aan gehobbyd te zijn in het verleden. Begin volgend jaar gaan we kijken wat er allemaal aan moet gebeuren voor de APK in maart, maar eigenlijk wil ik 'm niet wegdoen (tenzij het echt in de papieren gaat lopen). Zo'n E300TD is best moeilijk te vinden in goede staat en motorisch is 'ie gewoon prima. Ook rijdt en schakelt 'ie geweldig. Als het allemaal meevalt wil ik er optisch ook nog wat aan doen. Zo zijn een nieuwe voorbumper en nieuwe koplampen geen overbodige luxe. We zullen het wel zien, maar voorlopig kan ik er weer even mee vooruit. Gisteren nog even met 230 km/u op de teller richting Essen gereden en dat is voor deze Benz echt geen probleem. Hij blijft heerlijk strak en stabiel op de weg. Wat is het toch een genot om mee te rijden, zo'n E300TD!
8278992678_b2c8fab2fa_c.jpg
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 11 jan 2013, 23:34
door Ralf T
Mijn W210 heeft afgelopen dinsdag nieuwe, originele speakers gekregen. Door de behuizing klinkt dat gewoon een stuk beter dan de Pioneer exemplaren die erin zaten. Verder is de auto bij Mercedes-Benz volledig technisch geinspecteerd voor de aankomende APK. Gelukkig viel het allemaal mee. De lampen moeten gepolijst worden (komt echt te weinig licht door), een van de Xenon lampen moet vervangen worden (te veel kleurverschil) en de voorbanden zijn versleten. Verder is 'ie voor de APK prima, al laat ik er nog wel wat kleine zaken aan doen (nieuw veertje voor gaspedaal, nieuwe rubbertjes voor stoerhuis en automaat, etc). Roest heeft 'ie vrijwel niet, dus dat is ideaal.
Zaterdag worden de lampen gerenoveerd en voorzien van een nieuwe UV-laag. Eind deze maand gaat 'ie voor de overige zaken en krijgt 'ie een nieuwe APK.
Al met al is de E300TD nog steeds een relatief koopje gebleken. Je moet immers toch ook een beetje mazzel hebben met zo'n auto van € 1300.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 12 jan 2013, 16:57
door DeMegens
Mooie foto van je W210!
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 12 jan 2013, 19:38
door Ralf T
Dank je, Willem! Gemaakt in de parkeergarage van mijn werkgever en met HDR tone mapping bewerkt.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 12 jan 2013, 19:44
door Ralf T
Vanochtend zijn de lampen van mijn W210 onder handen genomen. Ze waren zwaar verweerd (zaten helemaal dicht) en gaven geen lichtbeeld meer. Voor de aankomende APK dus een afkeurpunt. Met alleen polijsten kwam je er echter niet, dus is er een laagje van de lampen afgehaald en zijn ze voorzien van een nieuw UV-filter. Er bleek al het nodige geschuurd te zijn in het verleden, dus beter dan dit wordt het niet. Het resultaat is echter uitstekend, vind ik.
IMG_1299.JPG
IMG_1300.JPG
IMG_1301.JPG
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 12 jan 2013, 19:54
door Plorie
Dat scheelt toch al een hoop, best redelijk zo!
Ik moet wel zeggen dat het nogal opvalt dat de pasvorm van je voorkant niet helemaal lekker zit. Motorkap, linker koplamp en de bumper sluiten niet netjes (meer) aan... ooit schade gehad dat je weet?
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 12 jan 2013, 21:07
door Ralf T
Inderdaad, Peter. De auto heeft in het verleden flinke voorschade gehad. Het is ook niet allemaal even netjes gerepareerd, maar het kan ermee door. De auto is wel netjes recht. Wil je 'm optisch weer netjes maken, dan zal je toch de linkerkoplamp en de bumper moeten vervangen. De bevestiging van de linkerkoplamp is nl. deels afgebroken en daarom staat 'ie wat naar buiten. Daardoor valt de motorkap niet helemaal netjes over de unit. Maar ja, ik heb 'm zo gekocht voor € 1300 met het doel 'm eigenlijk alleen te gebruiken in winter (rijd nog een W123 en W168 ernaast). Hij bevalt echter zo goed, dat ik 'm waarschijnlijk nog wel wat verder op ga knappen.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 13 jan 2013, 13:32
door DeMegens
Ziet er netjes uit hoor, die koplampen!
Ik heb het een tijdje geleden zelf gedaan, met polijsten en schuren, maar ik moet zeggen dat het niet zo goed gelukt is als bij jou. Heeft me wel de nodige uurtjes gekost, maar het was wel een wereld van verschil.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 13 jan 2013, 23:40
door Sterretje1968
Dacht dat een keer in een afwasmachine ook wonderen deed. (op eigen risico)
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 14 jan 2013, 00:17
door Plorie
Dat werkt voor de vervuiling aan de binnenzijde (kan ook erg zijn), dit is verwering van de UV-laag aan de buitenkant. Dat is geen vervuiling maar beschadiging. Dit moet je dus compleet afschuren en daarna weer helder maken dmv polijsten. Als laatste stap weer verzegelen met een UV-middel, om te voorkomen dat het binnen de korste keren weer zover is.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 14 jan 2013, 10:48
door Ralf T
En dat is nu ook gebeurt. Ongelofelijk hoeveel licht je mist met die verwering! I can see clearly now
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 14 jan 2013, 22:33
door Sterretje
hallo
mijn lampen van de 210 zijn ook dof
mijn vraag is bij wie of hoe krijg je ze weer goed
gr arno
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 14 jan 2013, 23:07
door Ralf T
Ik heb mijn lampen laten renoveren bij Van Essen Carcleaning in Nunspeet:
http://www.vanessencarcleaning.nl
Ik heb goede ervaringen met dit bedrijf. Polijsten doen ze voor € 25 per lamp, maar dat is niet permanent. Deze behandeling (een laagje eraf schuren en de koplampen vervolgens voorzien van een UV-bestendig laagje) is € 50 per lamp.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 14 jan 2013, 23:18
door Plorie
Rekenen ze voor een W210 dan 4 lampen?
Voor de helft wil ik het ook wel doen, ik heb de spullen toch staan
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 15 jan 2013, 01:03
door Ralf T
Nee, die rekenen ze als 2 lampen.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 19 jan 2013, 23:16
door Ralf T
Afgelopen week problemen met de E: het vermogen viel vaak weg als ik boven de 100 km/u uit kwam en de auto begon flink te stotteren en te roken. Na het afzetten van de motor en opnieuw starten was het probleem weer even verholpen. Ik dacht al snel aan de luchtmassameter of de brandstof (diesel van de Tinq), maar ben toch maar weer even langs de dealer gegaan. Hij gaf wel een storing op de luchtmassameter, maar ze waren er niet helemaal zeker van, want de auto reed tijdens hun rit weer prima. Volgende dag moest ik naar een leverancier en op de snelweg kreeg ik weer hetzelfde probleem. Meteen weer langs de dealer. Daar op advies maar 'ns even twee flesjes Advanced Diesel Fuel Conditioner van Forté bij de brandstof gegooid en Shell V-Power Diesel getankt. Ik heb er inmiddels meer dan 500 km mee gereden en hij rijdt beter dan ooit! De veroorzaker blijkt de goedkope diesel van de Tinq te zijn. Bij vorst gaat deze vlokken, wat dit probleem dus heeft veroorzaakt. Ik heb met eerdere auto's al 'ns problemen gehad met benzine van de Tango en Brand Oil, maar Tinq zal ik dus ook niet meer adviseren. Er gaat nu weer gewoon diesel van Shell in.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 20 jan 2013, 18:49
door Sterretje1968
Dat heb ik weleens vaker gehoord.
Mooi dat het weer verholpen is.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 28 jan 2013, 13:58
door Ralf T
Ik heb weer 'ns pech
Vanochtend bleek de linker voorveer afgebroken te zijn. Gelukkig niet tijdens het rijden gebeurt, maar toch enorm irritant. Aangezien ik een afspraak had staan bij de dealer is 'ie meteen die kant op gesleept. De veerschotel bleek ook helemaal gescheurd te zijn, dus dat schiet weer lekker op
Meteen de rechterkant ook maar laten vervangen.
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 28 jan 2013, 14:44
door Wesley-Mercedes
Oeejjj Mooi naar om zo maar te zeggen.
Heb het zelf ook gehad maar dan de schotel. maar dan rijdende
drempel ( met 20km/h) genomen en toen brak deze af.
Linker kant bleek de veer ook al geknapt te zijn ( ook direct maar vervangen)
Re: Ralf T: 1998 Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel Avantgarde
Geplaatst: 29 jan 2013, 23:26
door Ralf T
Aan beide kanten moeten er nieuwe veerschotels gelast en nieuwe veren gemonteerd worden
De veren bleken al ingekort te zijn door een van de 12 vorige eigenaars en ook erg zwak. Nu komen er weer originele Avantgarde veren onder waardoor de auto over drempels kan zonder de grond te raken